Att köra bil.

Hallihallå! Som ni vet så spenderar jag a hell LOT of time på vägarna, i trafiken, oftast sittande i bilen. Har en litet förslag till polisen.. Eller ja, alltså det är ju såklart mest på skämt men det hade varit bra om det kunde fungera så! Ni jan aldrig ana exakt hur mycket olyckor, förbrytare, bristande respekt och allmänt elände jag ser VARJE dag, i trafiken. Att människor har bråttom, det förstår jag. Vem vill inte ta tillvara på den lilla ledig tid man har?! Kanske handlar det om att kunna äta frukost med sina barn eller till och med kunna hämta det tidigare från dagis, kanske är det att faktiskt hinna ta den där långpromenaden eller komma iväg till sin fritidsaktivitet som man i vanliga fall missar, kanske är det för att man har varit tvungen att jobba över? Jag vet faktiskt inte vad alla har för anledning. Att ha bråttom, gör att många ska tränga sig före i köer, hinna köra innan det slår över till rött, parkera närmast dörren på en butik trots att det är en handikappruta eller ja, helt enkelt bara köra i hiskelig fart trots att det finns hastighetsbegränsning! Alla dessa göra att jag som också befinner mig där utsätta för fara eller inte ens kan genomföra mitt arbete, man utsätter andra trafikanter, såsom fotgängare och cyklister till exempel för fara. Den bristande respekten har lite att göra med att man har bråttom också, men mest för att det är en principsak att vara först. Jag blir ofta hindrad i mitt arbete för att någon bestämt sig för att parkera och lämna bilen där det tydligt står "Endast av- och påstigning", "TAXI" eller "Lastzon". Detta för att man har bråttom och är väldigt nonchalant. Att andra får parkera en km ifrån sin destination, är väl ingenting, men just den som har bråttom har det som privilegium?! Att någon behöver utföra ett arbete räknas väl inte, man har väl tid ändån och dessutom betalt?! Riktigt så är det inte. Vi som kör taxi är väldigt väldigt ofta tidspressade upp över öronen, men vi ska föregå med gott exempel och (nu svarar jag absolut inte för alla taxiförare, men många) vi är väldigt noggranna med trafikregler och lagar ÄVEN om vi bara har sekunder på oss.. Jag har visst kört för fort, det ska jag inte skjuta under stol med och förmodligen brutit någon lag också, MEN jag kan med gott samvete säga att jag aldrig har utsatt någon annan för lidande på något vis. Jag vet också att även om man kör för fort så sparar man inte ens hälften av den tid som det är värt att köra för fort för. Och man kör iallafall inte så fort så man inte har kontroll på bilen eller miljön runt omkring. Jag skulle kunna agera trafikpolis otroligt många gånger om dagen! Människor som kör för fort utanför skolor, ofta där de har sina egna barn går. Människor som inte ser skyltar, alternativt inte kan läsa, kör mot enkelriktat, parkerar där det är förbud, gör u-svängar på alla möjliga ställen och som chansar vid högerregeln. Don't do that!! Pliiis. Nästa gång kanske det är ditt barn eller annan anhörig som råkar stå ivägen för att någon har bråttom?! Senast häromdagen fick jag bevittna en "nästankrock", på gatan nedanför vart jag bor så är det två övergångsställen ganska nära varandra, det första ser man tydligt men det andra kommer lite ut sväng och ofta får man refug och skyltar i vänstra döda synfältet. MEN du borde se de vita strecken i marken som tydligt visar att det är ett övergångsställe, om du inte är halvt blind, kollar mobilen eller bara kollar på fel grejer. Bilen ifråga var ca tre cm ifrån att plocka skylten på refugen i mitten efter sin panikbromsning, jag trodde nästan den skulle slå över så hårt fick föraren bromsa. Hoppsan hejsan. Hädanefter så sitter nog det där etsat, åtminstone några timmar efter.. Om man har tur. Jäkla tur att det var en skylt bara och ingen människa! Nej, budskapet var iallafall att hur bråttom du än har så sparar du inte såååå mycket tid och det är inte värt det i slutändan, kör hellre lugnt och kom fram överhuvudtaget. Ungefär så. Nu ska jag fortsätta bida min tid i Mariefred och titta på lagförbrytare!

20140407-093344.jpg



Elin Swahn Fhyr
http://www.nattstad.se/eliiinswahnfhyr | 2014-04-07 @ 21:30:54

Svar på "Hej! Storlek på täcken och på tränsdelarna och tyglar? Svara gärna på min blogg då jag inte ser svar här direkt! :)"

Täckena är redan sålda, tränsdelarna är acchennosgrimman cob, ljusbruna pullaret cob och det mörka pullaret full och tyglarna är det full på! :)

Mvh Elin





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: