Att ta sig vatten över huvudet!?

Det är precis så jag kände imorse. Först kände jag mig fruktansvärt dum, varför trodde jag att det skulle funka? Fast sen ändrade jag mig och försökte se potentialen..
Jag använde hackamore för första gången på Zammie idag. Förmodligen första gången för henne nånsin! Hon tyckte inte alls att det var okej nånstans. Först ledde jag ner henne och hon reagerade inte nämnvärt på att bli ledd i hack utan följde med mig som vanligt. Väl på banan så började jag föra hennes huvud åt sidorna när hon stod stilla - hon blev helt kavat, kastade upp huvudet och flyttade sig undan från mig fast åt fel håll, började då gå bredvid henne och höll tömmarna som man håller tyglar för att få framåtbjudningen som hjälp. Så fort jag bara petade på tömmarna, så att det blev ett litet litet tryck över nosen så tvärnitade hon och kastade upp huvudet ännu högre och något tal om att svänga var helt uteslutet.
Började gå bakom med långa tömmar, helt utan tryck och det funkade bra dock gick det fortfarande inte att svänga. Så fort man bara tog lite grann så kastade hon sig runt så hon stod med huvudet mot mig, kastade med huvudet och såg väldigt skärrad ut. La henne då på volten som hon väl vet vad det betyder, så länge tömmarna var långa så gick det bra men fortfarande minsta pet så gick hon in i sig själv. Valde att avbryta där då hon var på tok för skärrad. En kvart, tjugo minuters "jobb" blev det men hon var svettig ändån, så ja, jag konstaterade bara att detta kommer det krävas lite annat arbete för att få det att fungera och för att hon ska acceptera det.

Zammie går alltid undan för tryck och är naturligt väldigt följsam, men detta var en helt ny sida av henne som jag såg. Hon har ju fått blackout förut, men det har släppt på sekunder bara, detta hängde i och hon var en gång nära att hoppa baklänges in i staketet, där hon kunde ha gjort sig rejält illa. Det var en panikslagen häst och jag var ju såklart precis hela tiden beredd att släppa efter på tömmarna så hon aldrig riskerade att dra iväg och få ännu större tryck.
Hur som helst, hon gick bäst på volten när hon hade lite tempo, så jag ska låta detta vara och se om det eventuellt funkar att rida i hacket, då har jag ju större möjlighet att få henne att gå framåt och även vikthjälperna för att svänga.






Emma Malm
http://emmamalm.com/ | 2014-08-29 @ 21:43:40

Ibland måste man våga och prova. Ibland behöver hästen lite tid att smälta nya saker man introducerar=)





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: