Tänkt och tyckt..

Fick lite inspo från Yrsas inlägg häromdagen. Dock var det ju inget roligt att läsa, men väldigt bra att tycka till om hur man vill ha det! Här kan ni läsa hennes inlägg. Och jag tillägger redan nu, detta inlägget är INTE riktat mot någon.
 
Så, spöanvändning då?
Jag tycker att alla ska ta en allvarlig funderare på varför man använder spö på sin häst. Den största anledningen jag använder spö är som förlängd arm, t.ex vid utsläpp där vi släpper våra hästar från box till hage, ibland stannar dom upp och ska pyssla med något på vägen ner till hagen, då kan ett spö vara på sin plats att visa dom att fortsätta ner i hagen, hålla ut spöet för att "göra sig större" istället för att dom försöker springa tillbaka till stallet.
Ser jag tillbaka på min användning av spö, så kan jag ärligt säga att jag använt spö vid ett flertal tillfällen på alla mina hästar. Men användningen har aldrig gått längre än till ett pet, för att göra hästen uppmärksam. Det har oftast räckt med endast ett pet och att jag har hållt kvar i spöet hela passet, för budskapet har gått fram direkt. Zammie däremot har blivit på tok för skärrad bara man håller i spöet, ett pet är ett pet för mycket för henne. Så jag ser idag ingen anledning alls till att använda spö, varken vid tömkörning eller ridning. Skulle hon däremot ändra sin energi och framåtbjudning så kommer jag använda spö för att visa i vilken riktning jag vill att hon ska lägga sin energi. Inte mer än så.
Idag så ser man tyvärr ett allt skarpare användande av både spö och sporrar, ända upp till ELIT. Vad har man för förväntningar när man använder ett spö för hårt? Hästen kommer knappast koppla ihop det med något trevligt. Man kan få hästen att göra saker på ett bra mycket trevligare sätt. Tyvärr betyder synen av ett spö något för många hästar som vi knappt kan ana.
Spöet introduceras tidigt, för barn på envisa ponnyer och redan där tycker jag att det borde ändras. Kanske är ponnyn envis/"dum" av en anledning? Att visa på att barn ska piska ponnyn till den gör som barnet vill är helt fel ände att börja i, men en allt för vanlig ände tyvärr. Ofta på ponnytävlingar ses spöanvändning, inte alltid som något negativt men behöver verkligen var annan unge ha ett spö?
Tankarna är många och som jag sa, av vilken anledning använder DU spö?









Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: