Avelsvärdering

Puh. Har somnat en gång redan men så är det ett himla liv på grannarna tvärs emot så jag vaknade igen. Trots att jag fick typ 4 timmars sömn i natt som var och har kört 100% fullt ös hela dagen till halv 12 innan jag äntligen fick lägga huvudet på kudden, så blev jag väckt. Och är klarvaken nu. Halv två. Tack. Jag är inte bara klarvaken, jag är en aning tjurig också, just av det faktum att jag blev väckt. *muttrar och försöker krypa långt ner under täcket*

Jaja, nu när jag ändån är vaken så tänkte jag att ett inlägg är på sin plats. För det är ju ändån inte så att jag kan dammsuga eller göra något annat vettigt utan att väcka dom andra under mitt tak...

Jag har iallafall offrat en sovmorgon mot världens bästa "islutetavaugusti"-syssla! Nämligen den årliga avelsvärderingen för 3åriga ston! Självklart är det shetland som står under min lupp! Förra året var jag med Carro och deras 3åriga sto plus ett äldre sto som inte var visat alls på värdering. I år hade vi bara med oss ett sto men nästa år blir det både Ninjas och hennes "halvsysters" (samma pappa) tur!! Jag börjar redan bli nervös.... Om jag var nervös förra året och så även i år för 3åringarna och ingen av dom ens är min häst så lär jag väl käka upp katalogen av pirr i magen nästa år!?!!

Jag fick även tillfälle att kika på Carros hästar som var kvar hemma på gården, dels Ninjas lillebror och så även hennes halvsyster. Ingen av dom var så lik henne i omfånget. Men brorsan ser man tydliga drag av att dom är syskon och så lite lite grann på halvsystern. Däremot är Ninja mycket rejälare än dom bägge, hon har nog kommit en liten bit längre i utvecklingen än den jämnåriga halvsystern. Brorsan till henne är ju ett år yngre så där kan jag kika nästa år om jag tycker mig se nån likhet med hur hon ser ut nu. Dock var han redan välutvecklad och har en hel hög med man och svans trots att han är lite bäbis fortfarande. 

Carros ponny gick trea bland treårsstona på fina 42 poäng, vilket är diplom och GI. Superbra resultat! Över lag så var alla 8 väldigt fina, bara två stycken som inte tilltalade mig utseendemässigt men dom var av sporttypen, så det var nog det som gjorde det. Domaren sa att det var den finaste gruppen 3åriga shetlandsston han nånsin sett och alla tilldelades finfina poäng. Så det var en kul och väldigt lärorik dag!

Nu är jag som sagt nervös men så längtar jag lite till det är Ninjas tur också. Konstig och blandad känsla!!






Katarina
http://saganomensaga.blogg.se/ | 2015-08-24 @ 20:04:47

Åh det är så roligt att gå på visningar, treårstester, premieringar och allt sånt där! Tänk att det snart är er tur, ett år går ju fort ^^

Svar: Hahaha, jag är jättenervös ju! 😨 Men ja, visst är det kul, älskar det här med avel och exteriör!
Emelie Andersson





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: