Svar på frågor - Del 4.

Kommer en sista del här nu på "vad tycker du om..." eftersom det blev så många frågor!
 
... Bakbensskydd?
Om hästen behöver bakbensskydd så ska man använda det. Jag är ju av typen, Less is more, så använder inte skydd eller annan utrustning i onödan. Men om hästen slår sig, trampar sig eller behöver stadgan i ett benskydd under träning så ska man självfallet använda det. Samma gäller för alla benen! Just nu använder jag ingenting alls på Molly, då hon är så pass bred att jag inte upplevt att hon trampar/slår sig. Benskydd till shetland har jag sett, men det är inte alls vanligt. Så, man MÅSTE inte ha det, men det är väldigt viktigt att lära sig hur sin häst fungerar, rör sig och därifrån utgå från om den behöver det eller inte.
 
... Bettlös ridning?
Jag förespråkar som sagt LESS IS MORE. Jag använder bett själv, men jag ser alltid till att det är anpassat för hästen och jag använder aldrig starkare bett än tredelade och med fasta ringar. Men jag rider även bettlöst också, idagsläget ett hackamore som funkar okej på Molly, dock har hon ju en seeeeeg stoppknapp och jag försöker finslipa kontakten med henne genom sätet (oavsett bettlöst eller med bett) så jag tror hon blir "roligare" att rida bettlöst när vi jobbat på lyhördheten.
Jag tycker bettlös ridning är upp till individen själv, känner man sig trygg med sin häst och vill låta den slippa allt tjaffs i munnen så ska man självklart göra det. Det är ju mest humanast för hästen! Bett gör ju faktiskt mer skada än nytta många gånger. Återspeglar till ett tidigare inlägg: Bettlöst
 
... Märkeshetsen?
Ooooohboooooy... Orkar knappt kommentera det. Jag tycker man ska använda sig av utrustning som är väl anpassad till sin häst/sig själv. Sen om det kostar skjortan eller är billigt, spelar ingen roll. Nu är det ju oftast så att man får det man betalar för, men det betyder inte att man måste slänga ut 6-7 tusen på ett träns eller en ridhjälm.
 
... PS of Sweden?
Då jag inte vill kommentera en specifik person/märke (detta gäller också de frågor om specifika bloggare!), så gör jag om frågan till.. 
 
... Anatomiska träns?
Jag gillar idéen massor och undrar själv varför ingen har kommit på den grejen tidigare?! Som sagt, man ska anpassa utrustningen till hästen, kan man lindra något så ska man göra det!! De flesta anatomiska träns har ju en egen unik design och flertalet är faktiskt riktigt snygga. Dock har jag sett väldigt många forum om diverse märken på tränsen, där folk skriver att de inte upplever någon som helst skillnad på hästen, samtidigt som en del säger att tränset gör underverk. Vet inte alls hur man ska ställa sig till det då det är ungefär 50/50 som är nöjd/inte nöjd. Jag köpte mig ett Micklemträns och är galet nöjd med passformen på det, men kan inte säga om det gör någon bättre inverkan i dagsläget då jag endast ridit Molly i just det tränset.
 
 
Nu kommer jag ge mig med frågorna, ett tag. :) Ni som har haft egna frågestunder och svarat på frågor får gärna länka. för jag tycker det är kul att läsa vad människor skriver om saker och hur olika uppfattning man har om saker och ting! Man lär sig alltid något nytt så att säga!
 
Ha de toppen!
 
 



my
http://monkiapa.blogg.se/ | 2015-01-13 @ 16:17:41

Bra inlägg :D




Neapocalypse och tinkerhästen Clooney! - ・゚♥ ✞
http://neapocalypse.se | 2015-01-13 @ 17:07:56

sv; tack! :) roligt att du tycker om att läsa om det :D <3




Engla
http://freehorselove.blogg.se | 2015-01-13 @ 20:42:09

Less is more, det citatet(?) tycker jag om!
Har en liten frågestund på bloggen själv just nu. Så fråga gärna något(:




Lina
http://linanilsson.horseworld.se | 2015-01-13 @ 20:45:10

sv: Tack så mycket.
Hon räknas som fux ändå =)





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: