Repgrimmeträning

Hej hopp!
 
Nu har jag ju inte riktigt bett om hjälp med att ta några kort på mina övningar och jag har ännu inte köpt nån remote för att kunna klicka bilder själv på avstånd. Så ni får ha lite överseende med det!
 
Eftersom Ninja och Molly är totalt olika så är det väldig variation på vad vi gör när vi tränar. Ninja pendlar ju lite i sitt beteende också, men oftast är hon mer djärv än osäker. Molly är mest osäker men kopplar väldigt snabbt vad jag ber om. Jag brukar sällan träna dom båda på samma dag vad gäller markträningen, för jag har lite svårt att koppla om mitt eget sinne och tänk från den ena till den andra.
 
Molly och jag tränar mest på att hon ska få bättre självförtroende att vara ensam, så minsta avslappning under träningarna så släpper vi allt och så låter jag då henne få sin belöning - att få vara med dom andra (gå tillbaka till hagen). Jag skulle kunna träna henne I hagen, men jag tycker det är viktigt att sära på var "arbete" och vila föreligger och gör bara de mest basic grejerna i hagen/boxen, såsom att jag ska kunna ta mig fram med en höpåse utan att bli påhoppad eller flytta undan i grindhålet så jag får min plats där.
När vi är på ridbanan eller vårat lilla "ridhus" så brukar jag öva följsamhet och att gå undan för tryck. Vi hade ett stort problem med det på stallgången från början, hon vägrade flytta på sig så man kunde komma förbi eller fram med utrustning och så. Från början gick det bra att flytta undan på ena sidan (antingen framdel eller bakdel), men den andra sidan satt djupare in. Det tuffaste har nog varit framdelen. Nu går det bra med den också, så nu finslipar jag bara hjälperna för det. Alltså, antingen flytta för röstläge eller pekning, ingen beröring. Det är kul hur snabbt hon reagerar och vill vara till lags, om jag har godis som belöning så försöker hon alla konstens medel med att komma på vad jag vill.
 
Ninja då? Puh.. Tuffa lilla tjej. Henne har jag fått träna sååååååå hårt på att kunna leda på ett "korrekt" sätt. Jag har velat ha henne bakom eller med huvudet i linje med min axel. Bakom har varit en pärs då hon helt plötsligt kan få för sig att göra ett utfall, inte riktat mot mig men utfall som råkar vara i min skottlinje. Har jag då försökt korrigera henne så har hon blivit förbannad. Hon är väldigt mån om att ingen ska ta över bestämmandet. Jag har sett att hon försökt med Molly i hagen också, när Molly ber henne gå undan så har Ninja tagit max ett steg bort men försökt stå på sig och då har Molly gått hårdare åt henne. Det är väldigt nyttigt att se hästarna interagera mot varandra, på deras språk. Det hjälper faktiskt en hel del i hur man själv ska bete sig i vissa situationer!
Så, Ninja har jag också tränat följsamhet med. När jag svängt så ska hon svänga efter, när jag stannar så ska hon stanna osv. Ingenting sker ännu på sekunden, men hon knallar inte bara på mig längre. (Lite glad att hon inte är stor i det avseendet för då hade hon manglat mig gånger hundra.) Det sitter nog ganska djupt för henne det där, men det tar sig nog framöver. Mera träning bara! Jag har börjat ha henne på töm också, främst när vi har draghjälp. Det har gått jättebra, men jag vill inte blanda in för många olika övningar i början, så det blir förvirrat, utan jag har hållt det till få och tydliga övningar som inte kräver mer än ett "kommando".
 
Nu har jag ju fått hem ny utrustning för just markträning och tömkörning för Ninja, så det vore ju kanske på tiden med lite nya kort. :)
 
 
 
 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: