Inkörning och tömkörning!

Tänkte försöka mig på att ge lite tips för inkörning och tömkörning, för jag tycker det är ett så himla bra komplement till ridningen! Jag kommer utgå från var i utbildningen jag och Ninja är så, ni får hänga med lite på den biten också.
 
När man börjar tömköra sin häst, som aldrig är tömkörd förut så bör man göra det på rakt spår och ha någon som agerar "draghjälp". Det bästa är att ha en kompis med som kan gå framme vid hästen och styra rätt på den och även berömma den när det går bra! Men draghjälpen kan även vara en säker och van hästbästis som går först.
 
Det där med beröm gör man som man själv vill, men det ska vara något som hästen förstår, t.ex som man berömt den förut. Är det godis eller kanske lite kli på halsen så är det jättebra med den där kompisen som går där framme som kan vara den som är konsekvent, men är hästen van vid beröm genom din röst så är det bättre att du berömmer som går bakom. Man gör det som passar ens häst bäst helt enkelt.
 
Jag har varit jättenoga med att start och stopp ska fungera utan att man ens hinner blinka, jag är även noga med stillaståendet, eftersom Ninja ska köras in. Grejar ni start och stopp så kan ni börja träna på att svänga. Det enklaste är att hänga i skogen när man gör det, att snirkla mellan träd och stenar. Det blir lite mer naturligt så. När hästen sedan tar tömtagen så kan man fortsätta på ridbanan med t.ex koner eller ridvägar.
 
För den som börjar med detta med en unghäst, som inte är mer än ledvan så skulle jag rekommendera att använda sig av grimma tills hästen är van vid bettet. (Om man nu ska använda bett i framtiden) I en grimma eller annat bettlöst alternativ så finns ingen risk att du råkar slita hästen i munnen om den blir rädd eller hittar på något på eget bevåg. Men ha gärna tränset på under grimman, det är en del av rutinen att tränsa och sela på, som hästen ändån måste vara van vid. 
 
Detta är en bra början och ungefär så långt jag har kommit med Ninja i dagsläget, hon är selvan, står still länge när jag ber om det och svänga börjar fungera efter mycket om och men och hon har börjat få nosa på vagnen också. Så vi tragglar vidare med det och när jag börjat med nästa etapp så skriver jag ett nytt tips! :)
 
 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: