#Träns

Yrsa tycker jag har många träns... Förstår inte aaaalls vad hon pratar om!?
Molly har fem träns och ändån känns inte "kollektionen" komplett, men det är väl en senare fråga. Jag skulle gärna vilja ha ett till kvalitetsträns, t.ex ett Micklem Competition. Jag gillar inte alls att behöva flytta runt på grejorna, tyglar/bett och så men i dagsläget så är det något som jag gör nästan varje gång jag ska göra något med henne. T.ex så behöver jag ett träns för tömkörningen, då är det ju bara huvudlaget och bett som gäller. De andra tränsen behöver jag tyglar till för att de ska bli kompletta. Ja, ni kanske förstår att det är lite att pyssla med inför varje gång man ger sig på att göra något med henne.
 
Det tränset jag använder mest är mitt Micklem Multibridle, med ett tredelat eggbett. Det både rider och tömkör jag i, jag skulle gärna vilja använda mig av kapsonfunktionen också, men så långt har vi inte kommit ännu. Molly fungerar otroligt bra på sitt Micklemträns, hon blev till att börja med superenkel att tränsa till skillnad från tidigare och när man rider så känns hon helt tillfreds. Kan bero på att hon trivs i sitt eggbett också, det återstår att se om vi byter bett.
 
 
Jag har ett "dressyrträns", ett träns från Hööks, men vet inte vilken modell det är. Det med vit fodring på nosgrimman! Jag gillar det tränset jättemycket för det är otroligt mjukt men jag är lite dålig på att använda det då jag inte haft några tyglar som passat. Nu har jag det, så det kommer säkerligen en massa bilder på Molly med det på såsmåningom!
 
 
Jag har två vanliga huvudlagsremmar, köpta på Emmishopen. Det ena med ett vanligt tredelat bett på och ett med ett indianhack på (som jag för övrigt gjort själv). Det bettlösa alternativet är inte provat ännu, Yrsa hann dra sin kos till sin skola och är borta hela veckan nu så lär inte bli provat förns hon kommer hem och kan ta lite kort på oss med det på! Jag har även ett till bettlöst alternativ, på ett Lyckåsträns. Lyckåstränset var över min förväntan, helt otroligt mjukt det med och nackstycket är vadderat så det är väldigt mjuk! Det bettlösa på det är ett sidepull från Aiva Nordica.
 
 
Jag är himla sugen på att uppdatera med lite fler huvudlag som sagt, så man slipper knölandet. Men som det är nu så får vi inte plats med fler träns på våra hängare, så det får vänta. Ska köpa lite nya tyglar bara.
 
Ninja då?! Hon har faktiskt träns hon också! Men det har inte varit lika stor prio på henne så hon har "bara" två träns och en repgrimma som man kan använda med funktioner som crossunder eller sidepull. Tränset med bett på har jag inte använt ännu, eftersom jag inte kommer använda bett på henne och vi har mest använt repgrimman faktiskt. Jag ska byta ut bettet mot ett bettlöst alternativ åt Ninja, men har inte bestämt vilket än.
 
 



Katarina
http://saganomensaga.blogg.se/ | 2015-09-28 @ 16:41:05

Jag behöver också fler träns, har ju bara tre vardagsträns plus ett bettlöst (som inte alls går bra att rida med, för tillfället)

Svar: Haha, jo men så är det ju. Man behöver nästan alltid ett till! ;)
Jag ska komplettera med tyglar nu och så något nytt bett också. Så kanske det är komplett sen? ;)
Emelie Andersson





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: