En foderfråga?

Ja, som ni vet så har jag hästar av den tyngre modellen. Varav den ena är mer benägen att få fång än den andra. Dock kan alla hästar få fång när som helst, om man inte sköter deras utfodring, mående och motion.
 
Jag har funderat väldigt mycket genom åren på just detta med foder. Jag har fodrat mina hästar med vad som passat just dom och aldrig med för mycket kraftfoder. Har jag börjat se skillnad i hullet så har jag dragit ner eller lagt på mer kraftfoder.
 
För mina tjejer i dagsläget så krävs precis inget kraftfoder alls, men de brukar få lite i krubban när de kommer in för att det ska bli en trevlig upplevelse! Just nu "lånar" jag lite foder av Yrsa, vilket är ett typ av lusernhacksfoder. Vet dock inte märke på det. Hur som helst så uppskattar bägge tjejerna det jättemycket, så jag behöver inte vara orolig att de inte kommer äta sen om dom verkligen skulle behöva mer kraftfoder, många hästar brukar rata lusern annars.
 
Nu har jag läst mig till, utifrån att jag tänker vad Ninja och Molly behöver. Ninja behöver helst ingenting att äta, men får en liten näve tillsammans med dom andra för att hon inte ska bli sur och stressad. Baserat på att hon inte behöver någonting, så vill jag inte ge något kraftfoder som innehåller socker eller för mycket stärkelse. Molly däremot har svårt att hålla en fin och stabil form över året, vintertid krävs det mycket mer än på sommaren. Så för henne krävs det ett foder som innehåller protein och energi. Henne vill jag helst inte heller ge något foder med för mycket socker eller stärkelse, om det blir konsekvenser av kraftfoder så är det ingen trevlig upplevelse, t.ex fång eller i övrigt dålig tarmfunktion som påverkar resten av kroppen också.
 
Det ser ut som kaninmat ungefär! :)
 
Det foder som verkar vara bäst i mina krav är Primero Total. Det är helt utan spannmål och en extremt liten kvot socker och stärkelse. I jämförelse med andra märken på kraftfoder så är det väldigt svårt att ens komma i närheten av detta foder. Det innehåller även örter mm som främjar tarmbalansen och så är det ett foder som hästen måste tugga långsamt då det innehåller ordentligt med fibrer.
Så, nu ska jag börja ge dom Primero Total och utvärdera det om några månader, så får vi se om det är upp till mina förväntningar!
 
Är det någon av er som fodrar med Primero Total?
 
 



yrsa
http://yaequestrian.se | 2015-09-26 @ 14:52:21

Hippolyt ;)




Katarina
http://saganomensaga.blogg.se/ | 2015-09-27 @ 21:13:03

Har läst en del om primero innan och gillar tänket :) Så mycket som spelar in dock, vad har man för återförsäljare, vad gillar hästen att äta (Murre har varit superkräsen), vad har man för grovfoder.. verkligen en djungel!

Svar: Som Yrsa skrev innan så är det Hippolyt som går att jämföra men de har inte riktigt den sammansättningen jag är ute efter och så har jag hört från flertalet människor att det fodret gjort deras hästar tunna, avmagrade så dom har varit tvungen att öka så mycket så det inte har varit ekonomiskt längre.
Emelie Andersson





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: