Nowdays training

Tänkte komma med en liten uppdatering om Mollys och min framfart och hur jag går tillväga. Framfart är det minsta man kan kalla det, hon är på god väg till något väldigt trevligt!

Vi rider ju bara ut och tömkör på ridbanan (bortsett från någon kort vända ute i naturen på töm). Passar bägge väldigt bra. Jag har inget precist upplägg med henne utan det är bara muskel och konditionsbygge just nu.

På töm så tränar vi mycket övergångar, skritt - trav - skritt - halt - skritt - trav. Hon är väldigt obalanserad fortfarande men svarar bra på böjt spår. Jag har främst tömkört henne rakt fram men tar volter där det passar för att bryta övergångsmönstret. Stora volten (böjt spår) är vi på ungefär var tredje tömkörningspass. Hon bär sig bra i skritten men traven är lite kivigare. Det brukar ta ungefär 40 min innan hon är helt lösgjord och då brukar jag avsluta. 

Uteritterna då? Det har varit en del duster, att ta sig förbi specifika ställen, tex broar och över diken med vatten i. Men det börjar bli bättre. Ju mer man rider på dessa ställen ju bättre går det såklart!
Ute är det mest att kliva över stock och sten i skogen. Försöker i den mån det går och vilket typ av "pass" jag bestämt mig för att ha henne ställd runt träd och där stigen svänger, detta för att få mer rutin i min egen ridning och för att lösgöra henne även fast vi bara skrittar i skogen. Traven tar vi längs grusvägarna, Molly kör pass emellanåt och då bryter jag genast av och sätter igång i trav när vi är "samlade". Man märker att hon behöver trava på lite fortare för att få en ordentlig takt i traven, det ska jobbas bort. Men varken muskler eller kondition finns där för att få en kort taktmässig trav.
Sakta men säkert så kommer vi till nästa mål! Det är kul med utveckling, även om alla dagar inte är så glasklara!




Kajsa
http://kajsaafransson.blogg.se | 2015-03-31 @ 08:23:20

Härligt att det går framåt! Men visst tar det sin tid att bygga upp muskler och kondition, samtidigt tjänar man ju mycket på det i slutändan!! :)




Divorce your horse
http://divorceyourhorse.blogg.se | 2015-03-31 @ 10:06:34

Roligt att det går framåt och att ni utvecklas :)





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: