Fläta eller icke fläta?

Åh, ni anar inte vad ledsen jag är på Mollys man. Att den knappt är befintlig på halva mankammen. Hon kliade av sig allt på mindre än en vecka och jag såg henne inte ens klia sig! :( Nu vill jag få den att växa ut igen till sitt forna jag. Och så hoppas jag på att hon inte kliar av sig den i sommar igen, då bör jag kika på det underliggande problemet. I somras kliade hon av sig manen, men som sagt så såg jag inte när hon kliade och hon fortsatte inte att göra det heller så jag la inte så stor vikt vid det. Annars kan man tänka att klimatet här nere är annorlunda än där hon bodde innan, så vi kanske har mer knott eller så, tåls att tänkas på om det upprepar sig.
 
Yrsa har startat ett man-projekt på Forysta så jag kikade in på Yrsas inlägg från i början på året om Mirakelflätor, vilket är väl läsvärt om man vill spara manen på sin häst. Hon har även länkat en bra video på Youtube som är vettig! (Hennes man-projekt ligger i början av hennes blogg, så bara kika bland senaste inläggen om ni vill följa hennes utveckling.)
 
Jag tänkte ta en dag och göra rent bägge hästarna ordentligt (inte helduscha, jag tycker det är för kallt för det nu) i man och svans och sen försöka mig på att fläta och hålla efter det, jag med! Jag ska försöka uppdatera med bilder, men ni vet ju hur det brukar bli med det. Mollys man är fortfarande liiiite för kort att flätas, men tänkte fläta det som går så jag har nånstans att börja! Ninja däremot, oj oj oj. Hon har mycket man även om den är lite skavd här och var. Och den är jag nog mest rädd om (lite i utställningssyfte..), jag vill verkligen inte att den ska förstöras men å andra sidan så ser jag att det sliter att ha den hängande som vanligt och borsta igenom då och då, man märker tydligt att den slits av hennes dagliga förehavanden, vad dom nu är (?). Men, flätar jag och hon kliar sig mot något träd så känns det som att risken är rätt överhängande att en hel fläta går åt istället. Förstår ni hur jag resonerar? Jag tänkte försöka mig på att prova iallafall men ser jag att det inte funkar så kommer jag snabbare än blixten att ta ut flätorna från hennes man. Molly känner jag att jag kan härda ut, då en så stor del av hennes man redan är sabbad.
 
 
Jag vet sen tidigare att pälsglans, schampoo, balsam och tovutredare är VIKTIGA, man ska inte använda vad som helst till sin häst även om det står att det är just för häst! T.ex så är det viktigt att använda produkter UTAN silikon i, silikonet har en dålig verkan på just hår (det gäller ditt egna hår också).
För det första så använder jag K9 Competition när jag tvättar mina hästar och deras produkter är superbra, sist blev det dock Grumme såpa. Vidare är en bra pälsglans utan silikon Sjöbogårdens Pälsglans, den finns på Börjes (fanns tidigare på ÖoB, men dom säljer inte hästprodukter längre). Jag har använt Sjöbogårdens Pälsglans i flera år, köpte en flaska Foxfire förra året, men ack vad jag fick ångra det, jag tycker inte den är ens hälften så bra som Sjöbogårdens. Sen någon typ av olja, för utredande av trassel, brukar funka finfint. Jag ska prova vanlig babyolja den här gången, mat/olivolja drar åt sig damm något kopiöst.
Sen är ju såklart ett BIG NO NO att använda KAM. Kasta den om du råkar äga en. Jag reder ut man och svans med en borste som är avsedd för människohår eller vanliga borsten man använder till kroppen på hästen, den är mjuk och bra. Eller fingrarna, det är det allra bästa, men man får inte till den där sista touchen med dom om man inte plockar strå för strå, men då får man ju vara beredd att offra ett dygn eller två till att stå på stallgången. 
 
Är det någon som sitter inne på ett vasst tips kring flätor,
manar, svansar och produkter som hör därtill så får ni gärna dela med er! ;)
 
Soooo, let the journey begin!
(Hur nervös jag än är över utgången av deras stackars manar...)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: