Närvaro?

Jag önskar att jag vore mer närvarande. I allt, allt från umgänge med vänner och familj, till bloggen, jobbet och vidare ut i stallet.
Nu har jag faktiskt fått ett bättre flyt i stallet, eftersom jag trivs där. Kanske relaterade lite till hur jag var förut när jag tog med stallet i första meningen. Hur som helst så tycker jag att det är väldigt viktigt att vara närvarande, i allt man gör och då speciellt i stallet. Jag märker så tydligt på människor och även andra saker runtomkring att när jag inte är närvarande, så blir dom mer krävande och som det är för mig så funkar inte riktigt det. Som i trafiken for example, man måste vara närvarande när man kör bil annars blir det lätt små (eller väldigt stora) katastrofer. I ett samtal med andra människor bör man vara närvarande, så man slipper missförstånd för att man inte lyssnat ordentligt. Att klura ut en uppgift i skolan kräver närvaro, annars får man ingen förståelse för det och man blir således aldrig helt klar med uppgiften.
 
I stallet, som är en stor del av mitt liv, är det minst lika viktigt att vara närvarande om inte ännu viktigare! Den största anledningen är ur säkerhetssynpunkt, japp här kommer mitt säkerhetsprat in igen. Man kan hamna i kläm på en millisekund om man inte är uppmärksam, det räcker med att man missar en vink som hästen ger en om att något är farligt och man kan bli trampad på eller i värsta fall översprungen. Står man i stallet och borstar hästen och svävar iväg i sina egna tankar är det lätt att råka stå i vägen när hästen flyttar på sig. Ja, det finns otaliga situationer där man kan göra sig rejält illa i samband med att man hanterar sin egen snälla häst. Det är sällan hästens fel att man är i vägen!!
 
Jag märker stor skillnad på mina hästar om jag är ordentligt närvarande eller inte. På Molly märker man snabbt, eftersom hon själv är ganska nervig och gärna kliver omkring lite att man är i sin egna värld och jag upplever henne än mer klumpig eller bånglig när jag inte är med på noterna. Kanske för att jag inte är just med, men något säger mig att hon även markerar sin ståndpunkt genom att göra så också. T.ex vid uppsittning från pallen så blir hon lite stirrig om jag inte är helt med och råkar vara lite nonchalant mot henne. Härom morgonen så gick det utmärkt att hoppa upp, men då var jag noga med allting från första början, placering av pallen, hur jag gick runt henne för att dra ner stigbyglarna och hur jag sen höll i tyglarna och hur jag klev upp på pallen. Hon stod blickstilla från sekund ett. Sen när jag väl satt i sadeln så kom stallägaren ut och jag började prata med henne samtidigt som jag skulle få på mig handskar, rätta till allt och fånga upp tyglarna, genast knallade Molly iväg, innan jag ens hunnit blinka. Is it a sign?!
 
Ninja är en ganska rolig individ, för hon säger till, ordentligt, om man inte är uppmärksam. Men på sitt egna vis i jämförelse med Molly. Ninja bits.. Det är sånt där "tonårstugg", men ack så onödigt för det är inget jag vill att hon ska lägga sig till med. Henne får man även vara uppmärksam med eftersom hon inte har förstått hela vårat språk, människans språk gentemot hästen. Hon blir nervös om jag kräver för mycket och även om jag lämnar henne i sticket. Och det är inte heller något jag vill att hon ska växa i. Man måste vara konsekvent med henne, både för hennes och min egen skull, eftersom hon är så mycket unghäst fortfarande! Ska man vara konsekvent så bör man vara super-närvarande hela tiden, för det räcker med att missa en signal ett par gånger så har hon lärt sig det, att fullfölja det hon gör fel i mina ögon. Hon gör såklart inte fel, utan vad hon tror är rätt, hästar tänker inte riktigt som vi i det avseendet. Jag vill t.ex inte att hon går förbi mig i grindhålet eller i stalldörren, utan går bakom mig in eller ut, om hon går förbi och jag inte tillrättavisar det så kommer hon såklart att fortsätta med det, för det funkar bra för henne och hon blir till slut trygg i att göra så.
 
Närvaron i stallet handlar om säkerhet, säkerhet och säkerhet. Du har ingen användning för en sjukhusvistelse när du har häst. Sen händer ju självklart olyckor även om man är med på noterna, men oftast så är det faktiskt oss själva vi har att skylla om man tänker efter.
 
 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: