Hingstval.

Tanken är att detta inlägg ska handla om en framtida hingst till Ninja, vad som är tänkt med Molly återstår för er att se. Kommer ett eget inlägg om henne så småningom, men kan avslöja att jag bokat in henne på en hingst till nästa år.
 
Jag har tyvärr inte visat Ninja ännu, så jag vet inte hur hon ser ut rent exteriört. Nog för att hon är välstammad och hon har en bra exteriör i mina ögon men det säger ju inte allt. Min tanke kring detta är att visa henne på premiering nästa år, men jag skulle gärna visa fram henne lite till innan det så man har en hum om vad som komma skall.
 
Nu har jag kikat på en del hingstar, dels med tanke på utställningsresultat, utseende och hur statistiken ser ut kring betäckta ston. Och jag har fastnat för två hingstar, vilka för mig har blivit självklara val. Den ena lite mer intressant än den andra, men inte så att det kommer betäckas med samma varje gång. Den som är andrahandsval finns tyvärr ända nere i Skåne så det känns ganska uteslutet om han inte lånas ut på station hit upp.
 
Den som är mitt förstahandsval är Almnäs Tromb! Han finns att beskåda på Minishetland.com under fliken Hingstar. Och om ni ändån kikar där så finns Nightingales Hashtag där också, en avkomma till Almnäs Tromb som nygodkändes med 43 poäng nu i höst!
 
 
 
Jag har gillat Tromb sen han fanns hos sin uppfödare till försäljning när han var ett år gammal, så det känns väldigt självklart att välja honom nu när han visat sig vara så väldigt fin och ger sjujädrabra avkommor!
Jag står nu i valet och kvalet om jag ska välja att betäcka redan nästa år eller om jag ska vänta till 2017. För det första så vill jag inte att varken premieringen eller betäckningen skall störas, premieringen är så pass sent så det borde inte vara någon fara. Men å andra sidan vill jag bli klar med både inkörningen och såklart visa henne på fler utställningar än bara premieringen. Så då faller det åt att betäcka henne 2017, då Tromb råkar vara utlånad till ett stuteri i Dalarna. I och för sig inte så in i himmelen långt bort det heller men vill ju helst använda honom när han står hemma hos sina ägare.
 
Ja, ni hajjar, inga lätta beslut direkt. Hur som så är han "bokad" att bli hennes första hingst att träffa. Den andra jag har i tanken är Olivier van de Amstelhof. Han finns att kika på Dalsgårds Stuteri! Riktigt trevlig uppsyn på honom och även han är väldigt fin exteriört. Han blev importerad 2014 och har lämnat bra avkommor i Holland så jag hoppas man snart ska kunna se vad det blir av avkommorna här i Sverige! 
 
 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: